Bezpečnost práce při provozu a obsluze motorových vozíků

provozvzv.jpgDopravní, resp. manipulační vozíky dokáží vyřešit nejeden pracovní problém spojený s přemísťováním nebo skladováním materiálu či zboží (břemen). Používají se přitom jak vozíky ruční (bez vlastního pohonu), tak vozíky motorové (s vlastním pohonem).

 

 

RIZIKOVÉ FAKTORY

Základním nebezpečím u motorových vozíků je ztráta stability (statická i dynamická). V jejím důsledku dochází k pádu či převrácení vozíku, ať už na rovině, na svahu nebo po pádu vozíku (např. z rampy, do prohlubně, do otvoru v podlaze/při propadnutí). Vedle rizik způsobených ztrátou stability vozíku hrozí celá řada dalších rizik, například:

  • najetí na osobu, náraz osoby na hranu či plochu karoserie nebo na části vyčnívající z vozíku, třeba na vidlici u vysokozdvižných vozíků (přejetí dolních končetin, přejetí osoby, přimáčknutí osoby jedoucím vozíkem)
  • pád osoby z vozíku
  • pád břemene z vozíku (zavalení nebo jiné poškození zdraví osoby spadlým břemenem)
  • pád vozíku na osobu v důsledku jeho převrácení ap.

SYSTÉM „ČLOVĚK – TECHNIKA – PROSTŘEDÍ“

Bezpečnost provozu manipulačních vozíků tvoří jejich technický stav, znalost jejich parametrů, vlastností a obsluhy i lidské chování. V řetězci obsluha/řidič vozíku – vozík – komunikace nejčastěji (min. v 60 %) selhává člověk, a to jako: a) pěší: náhodný chodec, popř. zaměstnanec nacházející se příležitostně účelně (výpomoc řidiče vozíku) i neúčelně v blízkosti jedoucího či pracujícího vozíku nebo b) řidič vozíku. Obsluha motorových vozíků Pro obsluhu manipulačních vozíků jsou zásadní:

  • zdravotní způsobilost – ověřuje se v rámci vstupních lékařských prohlídek ještě před zahájením výcviku obsluhy vozíku a dále během opakovaných lékařských prohlídek, a to každé dva roky u osob, které nedovršily 50 let věku, každoročně u osob, které dosáhly či překročily 50 let věku
  • odborná způsobilost (kvalifikace) – každý provozovatel manipulačních vozíků je povinen stanovit kvalifikační požadavky pro řízení motorových vozíků. Naplnění těchto požadavků je nutné zajistit v rámci školení BOZP budoucích řidičů/obsluhy vozíků (vstupního a opakovaného). Při výběru řidičů motorových vozíků provozovaných na pozemních komunikacích podle zák. č. 13/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je současně třeba sledovat splnění kvalifikačních předpokladů dle zák. č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů (získání odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel). Vedle teoretických znalostí by obsluha motorových vozíků měla mít i praktické dovednosti v obsluze konkrétního vozíku (zácvik) na příslušných pracovištích.

Pro řízení motorových vozíků byl dříve striktně požadován věk min. 18 let, dnes jde o doporučenou věkovou hranici

Bezpečnostně-technická opatření

Motorové vozíky jsou vyráběny a odzkoušeny pro zcela přesně stanovené podmínky. Každé vybočení z okruhu použitelnosti příslušného vozíku pak představuje zcela konkrétní nebezpečí. Rizika pocházející ze samotných motorových vozíků lze eliminovat nebo minimalizovat díky zajištění:

  • odpovídajícího technického stavu vozíku a zejména vidlice
  • vozíku proti ztrátě stability.

Organizační opatření

  • Rizika prostředí je možné vyloučit nebo snížit zajištěním:
  • proškolení zaměstnanců
  • volných a správně značených dopravních komunikací
  • bezpečných přístupových tras ke stanovišti (kabině) obsluhy/řidiče vozíku
  • optimální viditelnosti/rozhledu ze stanoviště obsluhy/řidiče • signalizace (světlo, zvuk, značky nebo jejich kombinování)
  • správné/bezpečné manipulace přepravovaných břemen.

POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE

  • Soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Na základě zjištění vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění.
  • Určit osoby odpovědné za technický stav a provoz/ obsluhu manipulačních vozíků, řešit požadavky na jejich kvalifikaci, jejich práva, povinnosti a odpovědnost dle ČSN 26 8805.
  • Zajistit dotčeným zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování. Určit obsah a četnost školení a způsob ověřování znalostí. Vést dokumentaci o provedeném školení.
  • Zajistit odpovídající, tj. bezpečný a bezporuchový technický stav všech provozovaných vozíků. Vedle první kontroly za účelem ověření jeho okamžitého technického stavu dále provádět provozní údržbu, technické kontroly a odstraňování závad.
  • Zajistit vybavení zařízení provozní dokumentací nebo místním provozním bezpečnostním předpisem a provádět v souladu s právními předpisy nebo místním provozním předpisem kontroly. Zajistit uchovávání provozní dokumentace po celou dobu provozu zařízení.
  • Zpracovat místní dopravně-provozní řád, tzv. vnitropodnikový organizační bezpečnostní předpis (v náv. na § 5, odst. 1 písm. d) zák. č. 309/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů, vodítkem může být příloha č. 1 k nař. vl. č. 168/2002 Sb.
  • Zajistit, aby dopravní komunikace uvnitř budov a ve venkovních prostorách umožňovaly snadný, bezpečný a vyhovující přístup pro pěší nebo jízdu vozíku. Komunikace musejí být od ostatních ploch se stejnou úrovní výrazně odlišeny, musejí být dostatečně široké a trvale volné, jak požaduje bod 5 přílohy nař. vl. č. 101/2005 Sb. v návaznosti na ČSN 26 9010 Manipulace s materiálem – Šířky a výšky cest a uliček. Nezakryté nádrže, nepřejízdné a nepřechodné jímky opatřit vhodným ohrazením proti pádu osob (zábradlí, oplocení nebo jiná ochranná konstrukce) a v případě potřeby označit značkami.
  • Zajistit značení dopravní komunikace a prostředí, kde se pohybuje dopravní prostředek (motorový vozík), informativními, výstražnými a příkazovými značkami.
  • Poskytnout zaměstnancům OOPP podle potencionálních rizik a konkrétních podmínek práce.